روزگار نو

روزگار نو

گر زخیال چهره ات عکس فتد به جام می مستی چشم مست تو مست کند پیاله را
روزگار نو

روزگار نو

گر زخیال چهره ات عکس فتد به جام می مستی چشم مست تو مست کند پیاله را

روز جهانی محیط زیست

فرض کنید در قایقی نشسته اید و در میان آب های یک تالاب هستید، گیاهانی که سر از آب درآورده اند با ساقه ها و برگهایی جالب و زیبا، ماهیانی که از زیر آب بازیگوشیشان پیداست، و کلی پرنده خوشکل و رنگارنگ، از فلامینگو گرفته تا حواصیل و انواع اردکها و نوک قاشقی ها و بعضی وقتها هم پرندگان شکاری و انبوهی از صدای خواندن آنها. خیلی قشنگه مگه نه؟ کسی که کنارتان نشسته برایتان توضیح میدهد که این منطقه محل برخورد آب شرین تالاب و آب شور دریاست، از خصوصیات گیاهان این منطقه اینه که ساقه هایی با سطح مقطع سه گوش دارند. دوربین چشمی را به دستتان میدهد و پرندگان مختلف را برایتان توضیح میدهد، صدای هر پرنده را به شما میشناساند و تو فقط لذت میبری از برخورد نسیم مرطوب خنک بر روی گونه هایت و شنیدن و دیدن این همه زیبایی.

اینها بخشی از خاطرات من هستند، زمانی که به همراه خدمتگذاران سازمان محیط زیست و یکی از اعضای خانواده خودم، به گشت های محیط طبیعی میرفتم. البته نه رشته من محیط زیست است و نه کار من. این خاطرات هم به سالهای دور مربوط میشود، اما از همان کودکی به محیط زیست علاقه داشتم. یادم می آید یکبار در مسابقه ی نقاشی که به مناسبت روز جهانی محیط زیست برگزار شده بود شرکت کردم. نقاشی من دوم یا سوم شد (درست یادم نمی آید). در نمایشگاههایی که توسط سازمان محیط زیست برپا میشد شرکت می کردم. همواره در روز پانزدهم خرداد ماه که روز جهانی محیط زیست است، اصل پنجاهم قانون اساسی را همه جا بر در و دیوار نمایشگاه میدیدم : "در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است."

بله. روز جهانی محیط زیست.

در دوران دانشجویی، در جایی خوانده بودم که یکی از نشانه های تمدن یک کشور، فرهنگ و دانش ریاضی آن کشور است. و حالا من می گویم که یکی دیگر از نشانه های فرهنگ و تمدن یک کشور، تلاش عمومی حفظ محیط زیست و فرهنگ محیط زیستی آن کشور است.

برای افزایش آگاهی دوستانی که این وبلاگ را می خوانند توضیح کوتاهی در این خصوص میدهم:

بخشی از فعالیتها، خدمات و محصولات که بتواند بر محیط زیست تاثیر متقابل داشته باشد (بر آن اثر بگذارد یا اثر بپذیرد)، یک جنبه محیط زیستی نامیده می شود.

هر تاثیر و تغییری در محیط زیست خواه مطلوب و خواه نامطلوب، که تمام یا بخشی از آن ناشی از جنبه های محیط زیستی باشد، یک پیامد محیط زیستی نام دارد. 

خوب است (امروزه در کل دنیا لازم است) پیش از انجام هر کاری جنبه ها و پیامدهای محیط زیستی آن کار را شناسایی و ارزیابی کنیم، و کنترلهایی را برای جنبه های بارز محیط زیستی پیش بینی نماییم و آنها را تا مرز غیر بارز بودن کاهش دهیم.

کمی اندیشه کنید

محیط زیست ما، مال ماست. بخاطر خودمان و بخاطر نسل های آینده مان، آن را محافظت کنیم.

نظرات 3 + ارسال نظر
پارمیس دوشنبه 18 خرداد 1394 ساعت 15:29 http://parmisp.blogsky.com/

سلام
ممنون

ماهی سیاه کوچولو یکشنبه 17 خرداد 1394 ساعت 14:21 http://1nicegirl8.blogsky.com/

منم 29 دی ملکه ذهنمه
چه افکار خوبی داری برنا
رفتم به جامعه متمدنها بپیوندم

آفرین ماهی جون
کار خوبی میکنی البته شما که خودت مهد تمدنی
میتونی از جمله های کوتاه و استیکر های مناسب در برنامه های کامپیوتری آینده که میخواهی بنویسی، جهت تبلیغ و افزایش آگاهی مخاطبانت استفاده کنی

Rima شنبه 16 خرداد 1394 ساعت 21:27

برنا جان خونه نو مبارک
شما هم بالاخره از بلاگفا دل کندین
به منم وفا نکرده بود

مرسی دوست گرانقدر
مجبور بودم دیگه....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد